• Dirk Selis

De schooldirecteur is opnieuw een knelpuntberoep: “Maar het blijft de mooiste job van de wereld!”


in picture: Elke Martens, relatiebeheerder Secundair Onderwijs aan Hogeschool PXL


De functie van schooldirecteur duikt opnieuw op in het knelpuntberoepen-lijstje dat de VDAB afgelopen donderdag presenteerde. En dat zou wel eens aan de Corona-crisis te wijten zijn. “Lang wachten op draaiboeken van de overheid, quarantainemaatregelen toepassen, afwezige leraren opvangen, ongeruste ouders sussen, het online lesgebeuren organiseren... Het lijkt een hondenstiel. Maar er is meer aan de hand”, zegt de Truiense Elke Martens, relatiebeheerder Secundair Onderwijs aan Hogeschool PXL op de Dag van de Schooldirecteur.


“De functie omvat zoveel taken omvat dat het onmogelijk geworden is om dit door één persoon uit te voeren”, zegt de Truiense Elke Martens Relatiebeheerder Secundair Onderwijs bij de Hogeschool PXL. “En vaak is er maar één directeur, ongeacht het aantal personeelsleden. Die staat niet alleen in voor de kwaliteit van onderwijs, maar moet ook alle brandjes blussen. Het alarm gaat af in het weekend, de verwarming valt uit, inbraak of vandalisme, schorsing van leerling, ouder die om verantwoording vraagt, conflict tussen leraren oplossen, en nu dus de Corona-maatregelen.”

“Je bent 365 dagen per jaar directeur, het loopt door van ’s morgens tot ’s avonds”, zegt directeur Ninie Coemans (41) van GO! Atheneum in Sint-Truiden

365 dagen directeur

“Je bent 365 dagen per jaar directeur, het loopt door van ’s morgens tot ’s avonds”, zegt directeur Ninie Coemans (41) van GO! Atheneum in Sint-Truiden. “Dat maakt dat het moeilijk is om je grenzen te bewaken tussen werk en gezin. Een bijkomende uitdaging als directeur is het blijven motiveren van gemotiveerde leraren. Onze leraren werken écht hard en je kan ze duizend complimenten geven. Maar op de lange termijn blijft het een vlakke loopbaan. Maar kijk, ik koos deze job niet voor het plaatje van directeur, maar uit idealisme en sociaal engagement voor de samenleving. Je bent een soort sociaal werker. Ik vind het belangrijk dat leerlingen goed opgeleid worden en de school als een veilige haven kunnen beleven."

“Het ene moment ben je aanwezig bij een overleg van het leerlingenparlement, het andere moment regel je een ambulance voor een leerling”, weet directeur Catharina Peersman (39) van Hasp-O Zepperen in Sint-Truiden.

Ambulance

“Het ene moment ben je aanwezig bij een overleg van het leerlingenparlement, het andere moment regel je een ambulance voor een leerling”, weet directeur Catharina Peersman (39) van Hasp-O Zepperen in Sint-Truiden. “Dat maakt de job afwisselend maar het zijn deze menselijke urgenties die ervoor zorgen dat je je kerntaak niet kan doen en waaraan in je ‘vrije tijd’ aan moet verder werken. Op dit moment neemt corona bijzonder veel tijd in beslag, heel de onderwijsvernieuwing en de uitwerking ervan zou echter nu onze corebusiness moeten zijn. Maar daar komen we maar weinig aan toe.”


Toekomst

“Je moet inderdaad van alle markten thuis zijn”, knikt directeur Cindy Helaers (45) van de eerste graad van het Sint-Martinusscholen in Herk-de-Stad. “Daarbij, door de vele crisissituaties in een school heb je onvoldoende tijd om je pedagogische visie over te dragen naar je teamleden. Ik mis zo’n schakel tussen mij en het team, waardoor de trein vlotter kan rijden. Een job in het onderwijs schrikt jongeren vandaag af, merk ik. Je hebt minder autonomie om te kiezen wanneer je niet wil werken. Ook ’s avonds loopt de job door. Maar dat mag echt niet opwegen tegen het inhoudelijke van de job. Het blijft de mooiste job omdat je zoveel kan betekenen voor kinderen, die onze toekomst zijn.”





134 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven