top of page
t_high.png

Deputé Tom Vandeput lanceert 'Maand van de Markt' in Sint-Truiden

Foto van schrijver: Dirk SelisDirk Selis


Vandaag werd tijdens de wekelijkse markt in Sint-Truiden het startschot gegeven voor de Limburgse promo-actie Maand van de Markt. “In heel Vlaanderen wordt april ‘De Maand van de Markt’", zegt Tom Vandeput. "Het Limburgs provinciebestuur rolt deze actie ook uit in onze provincie. In heel Limburg wordt in april de wekelijkse markt gepromoot met affiches en media-advertenties.

In haast elke Limburgse gemeente of de stad is er wekelijks een markt. Markten zorgen voor sfeer en gezelligheid en zorgen voor puur shoppingplezier. “Markten hebben een belangrijke meerwaarde voor het centrum van de gemeente of stad", zegt gedeputeerde van economie Tom Vandeput. "De wekelijkse markt zorgt voor extra beleving en sfeer. En naar die beleving zijn klanten meer en meer op zoek. De producten die op de markten worden aangeboden, verschillen vaak van het aanbod in de bestaande fysieke winkels. Markten zijn hierdoor een perfecte aanvulling van het assortiment in de bestaande winkels in het centrum. Markten zijn dus een bijkomende stimulans om lokaal te shoppen.”


Volwaardig onderdeel van de economie

De wekelijkse markt brengt, zeker bij mooi weer en tijdens de vakanties, veel mensen op de been. En die mensen combineren een marktbezoek ook vaak met een bezoek aan de bestaande winkels en horeca in de gemeente of stad. Hierdoor zorgen de markten voor bijkomende omzet bij hun collega’s in het centrum. “Marktkramers zijn volwaardige zelfstandige ondernemers", gaat Vandeput verder. "Ambulante handel is geen folklore. Integendeel. Het is echt ondernemerschap en een volwaardig onderdeel van de economie. Sommige marktkramers investeren ook fors in hun mobiele marktkraam. Op het einde van de maand en het jaar moeten de nodige verkopen en omzet gerealiseerd zijn om de rekening te doen kloppen.”

20 markten

April wordt uitgeroepen tot de maand van de markt. Deze promotieactie wordt ook gesteund door het Agentschap Innoveren & Ondernemen. “In Limburg nemen 20 markten deel aan de actie. Bij elke aankoop op deze markten maakt de bezoeker kans voor het winnen van mooie prijzen. Afhankelijk van de markt wordt de prijzen wekelijks of op het einde van de promotie-actie uitgeloot. De provincie Limburg stelt een Limburg vakantiecheque variërend van 200 tot 400 euro als prijs ter beschikking. Die cheque kan worden verzilverd voor een verblijf of horecabezoek in eigen provincie. Op die manier steunen we ook die ondernemers.”


Geen moment getwijfeld

“We hebben geen moment getwijfeld om aan deze actie deel te nemen", zegt schepen van Middenstand, Handel en Markten Hilde Vautmans. "De stad Sint-Truiden draagt de marktkramers een warm hart toe. Zij zijn het immers die van onze Haspengouw Markt een echt begrip maken en klanten aantrekken van ver buiten de stadsgrenzen. De Haspengouw Markt prikkelt al je zintuigen! Je moet het zelf meemaken om de waarde ervan volledig te begrijpen. De sfeer, de geuren, de geluiden. Het is werkelijk Haspengouw in één markt. Onze marktkramers brengen vol passie en trots elke week opnieuw het beste van Haspengouw naar de Truiense markt. Van pyjama’s tot de beste boerenworst die er is: je vindt het hier allemaal.”


 
 
 

Comments


bottom of page