top of page
Foto van schrijverEric Nulens

Er ligt nog veel werk op de plank!



Zaterdag 25 februari, dé dag van de vernieuwde acties. De Bron heropent haar deuren, dit na grondige verstevigingswerken die de brouwerij blijkbaar lang voor zich heeft vooruit geschoven. Geldgewin is blijkbaar belangrijker dan de veiligheid van de uitbaters en hun klanten.


Die eerste voor- en namiddag zat het binnen lekker vol, gezellig om terug gezichten te zien van mensen die elkaar goed kennen, soms samen zijn opgegroeid, een fijne volkse sfeer die we nu lang hebben moeten missen.


Gevaarlijk Kruispunt

De Fietsersbond van Sint-Truiden was het nu wel echt beu : dat kruispunt aan de Naamse Poort (dus aan De Bron) is op zaterdag 25 februari officieel gecatalogeerd als ‘gevaarlijk kruispunt’. Wij als omwoners wisten het ook reeds lang dat voorbijflitsende auto’s de voorrang die ze soms niet hebben, toch nemen om zo voetgangers en fietsers ei zo na op het zebrapad in levensgevaar te brengen. Er zijn in het verleden hier reeds een paar doden gevallen, doodgezwegen door de stad en haar bevriende pers. Het ruikt zowaar wat naar ongure en mystieke praktijken. Zo’n gevaarlijke situatie waar dus NIETS aan wordt gedaan. Wie zit daar achter ? Wie wil per se al het verkeer via de Stapelstraat door de stad jagen wat automatisch leidt tot een overbelaste en super gevaarlijke Naamse Poort!


Studies

Alle politieke partijen eisen de nieuwe fietssnelweg voor zich op. Ze zullen hun inbreng wel gehad hebben, ze hebben allemaal ook wel goede intenties maar er gebeurt NIETS concreet. De stad geeft veel geld uit aan studies die doorgaans niet of half gebruikt worden. Dat ze nu eens een specialist ‘verkeer’ aanstellen om dat verkeer in en rond de stad beter te kanaliseren. Nederland heeft op dat punt meer ervaring, waar de stad de mosterd dus kan gaan halen.

Beleving

Parkeren net voor die winkel is echt niet meer nodig. Shopparkeerplaatsen voor 1 uur, die nu bewijzen dat ze nuttig zijn, zouden nog meer mogen worden voorzien. Een veilige en gezellige stad is veel toekomstgerichter en zal terug voor bijkomende winkels leiden en dus automatisch voor meer consumenten die hun zuurverdiende centjes komen uitgeven in onze (nu wat uitgedoofde) Vurige Stede. Er zijn maar 2 opties om in een stad te leven: ofwel maken ze er een groot dorp van met quasi enkel bewoning, met dus weinig beleving. Dit creëert natuurlijk ook veel minder belastingen, met een dreigend faillissement als gevolg. Een andere manier is de stad terug te laten bruisen, een stad waar we als getogen of aangespoelde Truienaar fier kunnen op zijn.


Heropvoedingscursus

Onze politici zullen cruciale beslissingen moeten gaan nemen, nu eens écht verder durven denken dan hun pluche termijn. Sommige burgers, zowel de jongere als de meer ‘licht belegen’ versies zouden best wel een ‘heropvoedingscursus’ moeten krijgen. Een ochtendwandeling door de stad waar hondenpoep nog téveel voorkomt, een omgeduwde nadar om de grote markt af te sluiten, waarbij de noodlamp natuurlijk is kapot gevallen, …. Waar is de tijd dat de burger zijn kinderen nog een opvoeding meegaf mét respect voor de medeburger? Er is volgens mij maar één oplossing en dat is mensen aanspreken die dingen doen die niet door de beugel kunnen. Je riskeert een verbale ruzie, meer uitzonderlijk een duw of vuistslag, die dan weer kan worden opgespoord door het uitgebreid cameranetwerk van onze Politiediensten. Mensen met honden controleren of ze hondenpoepzakjes bij hebben en hen argumenten geven dat die poep niet nuttig is als mest voor het openbaar domein.

Vuilbakken

Hondenpoep moet je natuurlijk weg kunnen gooien. Vuilbakken met kleine insteekgaten kunnen een oplossing zijn. Als men wandelt buiten de kleine ring, moet men soms een kilometer stappen om een vuilbak tegen te komen. Die modellen die De Lijn gebruikt aan hun stopplaatsen zijn eigenlijk ideaal om klein afval op te vangen. Ook hier speelt de verantwoordelijkheid van de burger op het spel : huishoudelijk afval moet daar niet in verdwijnen maar hoort in de vuilzakken die goed worden opgehaald door onze stadsdiensten.


Nog veel werk te doen, met wat goede moed komen we er !

781 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page