In Sint-Truiden gaan de schoppen weer de grond in. Liefst 34,2 miljoen euro wordt uitgetrokken voor infrastructuurwerken. “Een grote hap van dat budget gaat naar rioleringsprojecten, maar ook naar de tunnel aan het station”, zegt burgemeester Veerle Heeren (CD&V).
De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) en Infrabel voorzien een nieuwe tunnel onder het station van Sint-Truiden om het stationsplein te verbinden met de achterkant, de buurt Nieuw Sint-Truiden. De bedoeling is de inwoners van de buurt Nieuw Sint-Truiden sneller en beter het stadscentrum te laten bereiken en de kinderen van de nieuwe school een betere en directe toegang tot het openbaar vervoer te geven.
Autotunnel
Normaal was de realisatie van dit project voorzien voor 2024. Het zou gaan om een tunnel van 4 meter breedte en de kost zou gedragen worden door de NMBS en Infrabel. Maar blijkbaar voorziet het stadsbestuur een bredere tunnel van 10 meter. Zelfs een tunnel waar autoverkeer zou kunnen door passeren. “Zulk groot project zal naar achter geschoven worden binnen de planning van de NMBS en Infrabel, de stad Sint-Truiden dreigt financiering en subsidies te verliezen”, zegt onze bron binnen de NMBS. “Geen commentaar”, reageert Bart Crols, woordvoerder bij de NMBS. “Gelieve u tot het stadsbestuur te wenden.
Maar daar is men niet bereikbaar voor commentaar.
Comments