Met een nooit geziene ijver liet waarnemend burgemeester Jelle Engelbosch (N-VA) de affiches van Veerle Heeren (CD&V) met opgestroopte mouw verwijderen uit het vaccinatiecentrum van Sint-Truiden. Dat staat in schril contrast met de affiche van internetgigant Bol.com, die nog tot september mag blijven hangen.
"Ik ben tegen censuur", verdedigt waarnemend Jelle Engelbosch (N-VA) zich op de vraag van gemeenteraadslid Eddy Elherboutti (Vooruit) om de reclame te verwijderen. Dat was in Lanaken net iets anders waar gemeenteraadslid Vera Jans (CD&V) de kat de bel aanbond. “Ik begrijp dat de middenstand boos is”, zei gemeenteraadslid Vera Jans (CD&V) in december 2020. “Zelf vind ik het bijzonder grof en ongevoelig. Eigenlijk is het een triestig voorval. Ik roep de gemeente op om de reclame onmiddellijk te verwijderen en zich te excuseren bij de middenstand. Als dat niet gebeurt, zal ik zelf zwarte doeken over de borden hangen.”
Winkelhieren
Maar zover liet burgmeester Marino Keulen (Open Vld) het niet komen. Rustig nam hij zijn telefoon en nam contact op met Clearchannel (het bedrijf achter die infoborden, red.). Die grepen snel in, waardoor de affiche een paar dagen later al verwijderd werd. Er is nu een afspraak dat de reclame niet mag indruisen tegen de lokale economie, en het ‘winkelhieren’ net moet promoten. "Dit had vermeden kunnen worden", gaf Keulen, in zijn vorig leven nog woordvoerder voor Patrick Dewael, slim toe.
Leegstand
Maar in Sint-Truiden zal dit voortschrijdend inzicht nog moeten komen aandraven. Of liever aanwandelen. Want een lokale overheid is al vrij machteloos om de leegstand in haar stad aan te pakken. Het 'online' shoppen maakt de lokale handel langzaam maar zeker dood. Dat is nu eenmaal een internationaal gegeven. Kan je daar als stad iets tegen doen? Weinig, maar als je er dan nog op de koop toe, al was het maar oogluikend, reclame voor gaat maken... Dan wordt het pijnlijk. Zoveel had de burgemeester van Lanaken alvast begrepen. Nu die waarnemende van Sint-Truiden nog.
Comments