top of page

Truienaren brengen 370 km trage wegen in kaart ... maar ontdekken ook dat er 100 km is verdwenen




Op 4 juli 2022 haalde Sint-Truiden het subsidietraject ‘Trage Wegen’ binnen in kader van het Herstelfonds Europa. Dit subsidietraject wordt uitgerold om de Truiense voetwegen in te zetten om duurzame verbindingen te maken tussen mens, natuur en landbouwer. “We willen alle vrijwilligers heel erg bedanken voor hun hulp bij het in kaart brengen van het netwerk van trage wegen en de staat ervan", zegt schepen van Ruimtelijke ordening en wonen Mieke Claes (N-VA) . "Op basis van deze gegevens werken we aan een tragewegenplan waarin we onze toekomstvisie voor de verbindingen concretiseren “In een eerstvolgende fase zullen er straatnaamborden geplaatst worden bij de trage wegen om ze meer zichtbaarheid te geven en ze te ontsluiten als alternatieve en verkeersveilige wandel- en fietsnetwerken voor bijvoorbeeld schoolgaande kinderen, woon-werk en woon-winkel verkeer.”


Klimaatopwarming

“Bovendien onderzoeken we hoe voetwegen ingezet kunnen worden als natuurverbindingen en groene netwerken tussen bestaande en toekomstige waardevolle natuurgebieden in Sint-Truiden", gaat Claes verder. "Daarnaast kunnen trage wegen ingezet worden om de gevolgen van de klimaatopwarming op te vangen zoals de bestrijding van erosie en modderstromen van akkers. Het belang van trage wegen in het Haspengouwse landschap is dus zeker niet te onderschatten. We willen met dit pilootproject dan ook naar buiten komen als voortrekker en bron van kennis voor alle omliggende gemeentes en betrokken actoren."


Toegebouwd en afgesloten "De vrijwilligers die de wegen beschreven en in kaart hebben gebracht, verdienen een pluim", reageert oppositieraadslid Gert Stas (Vooruit). "Dat was een huzarenwerk. De topvrijwilliger heeft maar liefst 92 km trage wegen in kaart gebracht. Nu, het bleek dat we inderdaad 370 km trage wegen hebben die op een of andere manier nog zichtbaar zijn. Maar wat men ook ontdekte is dat er ondertussen maar liefst 100 km openbare trage weg gewoon verdwenen is. Toegebouwd, afgesloten, … Nog steeds verdwijnen wandelwegen door bouwprojecten zonder dat duidelijk is of de weg belangrijk is (of kan worden). Er moet snel een afwegingskader komen om te bepalen, of wegen moeten blijven, verlegd worden of -ten laatste- kan afgeschaft worden. Het zou zonde zijn moest een belangrijk verbindingsstuk tussen dorpen, de stad of natuurgebieden nu nog stoemelings verdwijnen. De kaart moet m.a.w. heel snel kunnen leiden tot daadwerkelijk beleid. Er is werk aan de winkel want eens afgeschaft komt nooit meer terug. Een trage weg is snel weg."

Foto: Stad Sint-Truiden

1.429 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page