top of page
Foto van schrijverDirk Selis

Boonen, Kempeneers en Castermans spelen het hard: "De Limburgse maakindustrie springlevend"



Hard Ball, een innovatiewedstrijd die de bal én de man/vrouw speelt. - Van pril idee over technisch ontwerp tot tastbaar prototype, afgewerkt met een passende merkidentiteit. Dat is het wat Hard Ball kostenloos zal waarmaken voor één beloftevol project. Truienaar Frédéric Boonen (Boonen Design Studio), Tom Castermans (Tenco prototyping& low volume production) en Simon Kempeneers (Quick Brown Foxes, merkbouwers) bundelen daarvoor de krachten. Ze doen dat om het signaal te geven dat de Limburgse maakindustrie springlevend is en omdat het ondernemers vergt om de innovatie-bal aan het rollen te brengen.


Via Hardball.be kunnen mensen met een idee voor een concreet product zich tot eind oktober kandidaat stellen om zich door de Limburgse ondernemers te laten begeleiden. Achter het trio staat een groep van partners en investeerders klaar, met onder meer Unizo, Yappa, Officenter en Belisius. In de jury zitten doorwinterde ondernemers als Jo Nelissen (ABN) en Jan Kriekels (Yaga). Niet de minste dus, de ambitie is dan ook groot.


Schijnbaar mannenclubje

“Vergeef ons alvast de naam, en het schijnbare mannenclubje", zegt Frédéric Boonen. "Het zegt allicht wat over onze bedrijfswereld dat tot hier vooral de mannelijke ondernemers enthousiast werden over onze plannen. Wees gerust, vrouwen en hun straffe ideeën zijn meer dan welkom.” De naam van ons initiatief heeft niets te maken met het testosteron-gehalte van de ploeg. Wel met het feit dat ze prille ideeën willen omzetten in harde, tastbare resultaten. “We kozen voor een naam met ballen omdat we willen bewijzen tot wat onze maakindustrie hier in staat is. Innovatie begint bij straffe ideeën en even straffe mensen. Die zijn hier genoeg, maar om te scoren, moet je uiteraard op het veld staan,” vertelt Tom Castermans.


Play it forward

“Om dat makkelijker te maken, lanceren we ‘a whole new ball game'”, vervolgt Simon Kempeneers. “Ondernemen is een ploegsport, scoren doe je samen. Daarom verzamelen we rond ons partner-ondernemers bij wie het innovatievuur net zo hard brandt.” Hetgeen de partners bindt is de goesting om iets waardevols te creëren, de wens om ervaring door te geven aan mensen die er wat aan hebben en het besef dat je de handen uit de mouwen moet steken om iets positief op gang te brengen. Daarom is Hard Ball niet de zoveelste Dragon’s Den. “We hebben niet de intentie om mensen in een schietkraam te zetten, wel om kansen te creëren voor elkaar, netwerken te bouwen en goede ideeën naar een succesvol niveau op te tillen,” aldus Frédéric Boonen.


De deelnemers blijven eigenaar van hun idee, het Hard Ball team bespreekt met de winnaar wat de beste en meest geprefereerde weg is naar duurzame waarde. En die waarde gaat voor de organisatoren veel verder dan het financiële. De jury selecteert het winnende idee op economische en maatschappelijke waarde, haalbaarheid en de persoonlijke klik. “Want we spelen niet enkel de bal, harde business gaat net zo goed om soft skills. Hard Ball is vooral een uitnodiging aan gemotiveerde mensen om met ons mee op het veld te stappen”, besluit Tom Castermans.


699 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page