top of page

Kunstwerk 'Hemel op Aarde' keert terug naar 't Speelhof


"Wat is van het kunstwerk ‘Hemel op Aarde’", wilde gemeenteraadslid Carl Nijssens (ex-CD&V) wel eens weten. Het kunstwerk van Gert Robijns, een reusachtig bewegende spiegel die “tijd en ruim wou verenigen” werd eind januari 2019 vernield. De stalen voet werd omgebogen en de spiegel aan diggelen geslagen. De installatie met een prijskaartje van 60.000 euro stond er nog maar van 1 oktober van dat jaar en kende een moeizame start. Een technisch defect zou aan de oorsprong liggen.


Kunstenaar Gert Robijns en toenmalig schepen van Cultuur Johan Mas (Open Vld) stelden samen op 1 oktober 2018 Robijns nieuwste creatie aan de verzamelde pers voor in het Speelhof. ‘Hemel op Aarde’ een installatie van zes bij drie meter bestond uit staal, aluminium, een spiegel, een hydraulische pomp en een windsensor. Die onderdelen vormden samen een monumentaal bewegend en bovendien permanent kunstwerk. “De spiegel is zodanig gemaakt dat hemel en aarde afwisselend in beeld komen. Als de spiegel neerligt, toont hij een stukje van het universum waarin vormen en kleuren voortdurend wisselen. Als hij zich rechtop zet - dat gebeurt om het kwartier - slorpt hij het landschap in zich op. Tijd en ruimte verenigen zich zo in een regelmatig, rustgevend ritme”, orakelde Gert Robijns.


Truiense Lijdensweg

Maar het was meteen ook het begin van een lange Truiense lijdensweg. De problemen begonnen nog maar net na de plechtige opening. Het kunstwerk, dat stroom nodig had, werkte niet. De stadsdiensten waren vergeten om stroom te voorzien. Tot aan de verkiezingen van 2018 konden dure stroomgeneratoren soelaas bieden. Maar na 14 oktober stond het kunstwerk er nietszeggend bij, tot ongenoegen van de Truienaren die de dure kosten van het niet-werkend kunstwerk hekelden. De stroomgeneratoren zouden gepikt zijn en de verlengkabels werden door dieven opgegraven en ontvreemd. De kunstenaar hield de lippen tandenknarsend op elkaar terwijl de stadsdiensten onderling ruzieden wie nu de stekker van het kunstwerk moest voorzien.


Onderzoek

Begin december kwam er dan toch stroom, en kon het kunstwerk naar behoren functioneren. Tot die januarinacht ‘Hemel en Aarde’ vernield werd. Wandelaars verwittigden de politie van de zone Sint-Truiden-Nieuwerkeren-Gingelom die de nodige vaststellingen kwam maken en een onderzoek begon. Of de vernielingen door de weersomstandigheden dan wel door vandalen werden aangebracht of dat een technisch defect aan de oorsprong zou liggen, was niet geheel duidelijk. “Ik wacht het onderzoek af en hoop dat de stad zich verzekerd heeft tegen eventuele schade” zei een teleurgestelde Gert Robijns vlak na de feiten.


Technisch defect

“Onze diensten zijn ter plaatse geweest en hebben jammer genoeg moeten vaststellen dat het kunstwerk ernstige schade opgelopen heeft. Op basis van een eerste inspectie vermoeden we dat een technisch defect hier aan de basis van ligt. We gaan de schade nu doorgeven aan onze verzekeringsmaatschappij om zo uitsluitsel te kunnen krijgen over de aansprakelijkheid. Het is hoe dan ook de bedoeling dat het kunstwerk heropgebouwd wordt”, klonk het bij schepen van Cultuur Jurgen Reniers (CD&V). Meteen de start van een finacieel touwgetrek tussen stad en kunstenaar.

En de stad betaalt niets

Maar nu blijkt met vereende krachten van de kunstenaar, de stad en 'een aantal leveranciers' het kunstenwerk weer te keren naar 't Speelhof. "En de stad betaalt niets", vertelden Mas, Francois en Reniers in koor aan iedereen die maar horen wilde.


Waarvan akte.




513 weergaven0 opmerkingen
bottom of page