top of page
t_high.png

Opinie: Het Spook van de Witte Brug

Foto van schrijver: Dirk SelisDirk Selis

De plannen van stadsontwikkelaar Laurens Gilen in de schaduw van De Witte Brug botsen op het naar eigen zeggen constructief verzet van ‘de buurt’. Maar bij nader inzicht is er toch iets anders aan de hand …

 

Als kind kwam ik er beginjaren 80 vooral in de zomer. Mijn grootouders hielden op de Aalsterweg een weitje met wat hoogstambomen. Pruimen en kersen. Van die dikke knapperige Bigarreau. Dat was dan in de julimaand ons zondags uitje. Geen Efteling of zeedijk. Van de Ziekerenweg naar de Aalsterweg met de tuinstoelen in de koffer van mijne Bo Urbain zijn goudkleurig Opeltje. Goed kijken dat je niet in de koeienvlaaien trapte en dan braaf luisteren naar wat bomma allemaal tegen Tante Victoire en Tante Germaine vertelde. Ondertussen was Bo een emmer pruimen en wat kersen aan het plukken. En die aten we dan samen gezapig op onder de boom tussen de koeien. Een echte Haspengouwse pastorale.


Limburgse braindrain

Het weitje staat er nog, de hoogstambomen gedecimeerd. Ondertussen is de stad groter geworden. Plaats om te bouwen wordt schaars, tegelijk hebben jonge gezinnen nood aan woningen. Wil Sint-Truiden niet helemaal gaan vergrijzen, dan moeten we jonge mensen aantrekken. Of tenminste de jonge mensen die hier geboren zijn, proberen hier te houden. De Limburgse braindrain waarbij ons talent naar Brussel, Antwerpen of Gent trekt is nu eenmaal een feit en treft ook Sint-Truiden in haar hart. Maar, we moeten die jonge vaak hooggeschoolde mensen wel iets concreet aanbieden. Aan holle woorden en vergeten verkiezingsbeloftes hebben die niets.


Stadsontwikkelaar Laurens Gilen door de lens van fotografe Debby Termonia
Stadsontwikkelaar Laurens Gilen door de lens van fotografe Debby Termonia

Stadsontwikkelaar Laurens Gilen wil daarom iets verder dan het weitje op de Aalsterweg in een gebied van 6,5 hectare tussen de Bruskensweg en de Aalsterweg een nieuwe autovrije woonwijk met 126 gezinswoningen en 54 appartementen bouwen. Kostprijs van een gezinswoning: 350.000 euro, prijskaartje van een appartement 220.000 euro. Met andere woorden: min of meer betaalbaar. Veilig en kindvriendelijk ook. Daarom komt er ook een ondergrondse garage. Dat zorgt ervoor dat bovengronds een park ontstaat, waar kinderen zorgeloos kunnen spelen en bewoners kunnen genieten van een autovrije omgeving. “Met de aanplanting van meer dan duizend bomen en een groot centraal park, creëren we een rustige leefomgeving waar de natuur primeert”, zegt Gilen. Goed nieuws, toch?

 



Not In My Backyard

Maar kijk, van achter de legendarische Witte Brug, waar de babyboomers hun jeugd versleten, doemt daar plots een NIMBY-spook op. Not In My Backyard, fluistert het vileine spook over de buurt heen. 185 bezwaarschriften werden er naar eigen zeggen ingediend. “We willen altijd constructief overleggen”, stelde buurtbewoonster Katleen Dignef afgelopen herfst in HBVL. “Maar we willen wel een vermindering van het aantal woningen in de projectzone, zodat het voor iedereen aangenaam en leefbaar blijft.” Bij nader inzicht zijn er 17 aparte bezwaarindieners maar 16 daarvan zijn identiek en door één persoon opgesteld. Mja, NIMBY laat een mens al eens gekke dingen doen. Zo luidt een van de bezwaren: ‘Wij stellen vast dat erachter verschillende van onze tuinen vrij toegankelijke smalle niet sociaal gecontroleerde paden worden voorzien, die naast impact op de privacy ook allerhande hinder en problemen zullen veroorzaken en aantrekken.” Eigenlijk zeg je dan: ‘Wij wonen hier, laat ons gerust en hoepel godverdomme op met uw jung


Inslapen?

Gelukkig legt het Truiense schepencollege die bezwaren nu langs zich neer. “We hebben de verzuchtingen van de buurtbewoners zeer zorgvuldig behandeld,” zegt een diplomatische schepen van Ruimtelijke Ordening Mieke Claes (N-VA). “Het dossier is goed onderbouwd op vlak van planologie, mobiliteit en waterhuishouding. Bovendien kwam het tot stand na intensief overleg met betrokken diensten en met de buurt. De opmerkingen van de bewoners werden maximaal verwerkt in het uiteindelijke plan. Ook zijn er voorwaarden opgelegd die rekening houden met nieuwe elementen die uit de bezwaren zijn gebleken."


Een bruisende stad? Wil Sint-Truiden in de toekomst simpelweg overleven, dan moeten we jonge, werkende mensen aantrekken en vooral gaan faciliteren. Het is dat of op Wikipedia vermeld staan als ingeslapen stadje langs het grootste psychiatrische ziekenhuis van België met een bovengemiddelde werkloosheidsgraad.

 

1.464 weergaven2 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

2 Comments


Beste Paul, ik begrijp je bezorgdheid en deel je mening dat mobiliteit een belangrijk aandachtspunt is bij stadsontwikkeling. Betaalbaar wonen is inderdaad niet het enige wat een stad nodig heeft om te bloeien, maar het is wel een noodzakelijke voorwaarde – zeker voor starters en herstarters, die het echt heel erg moeilijk hebben op de woonmarkt.

Ik heb de voorbije zeven jaar herhaaldelijk de buurt uitgenodigd voor gesprekken, maar slechts weinig mensen hebben daar gebruik van gemaakt. Ik heb ook heel wat positieve reacties gehad op de opwaardering van de omgeving. Misschien is het tijd om mijn oproep opnieuw te doen. Ik wil iedereen graag uitnodigen op mijn bureau om constructief in gesprek te gaan, eventueel samen met de mobiliteitsexpert.…

Like

Afgezien van de nostalgische noot is dit een dom en kortzichtig artikel, geschreven zonder kennis van zaken en gebruikmakend van copy-paste. Info checken en verifiëren is het eerste wat een journalistieke moet doen en als er dan toch een mening moet gevormd, onderbouw die dan fatsoenlijk ipv goedkoop te willen scoren.

Bovendien wil ik nog meegeven dat om het jong geweld binnenstad te houden er heel wat meer nodig is dan wat “goedkope” woningen.

Aangezien jij toch zo vertrouwd bent met de omgeving, zou het nuttig en vooral leerrijk zijn om de ochtendspits hoek Brukskensweg, Aalsterweg eens mee te maken. Erg gezellig zal het niet worden zonder pruimen en kersen. Denk er dan maar bij dat de verkeersintensiteit bijna zal…

Like
bottom of page