Opinie: Internetverkoop: echt debat nodig, ook in Sint-Truiden



Met affiches rond Bol.com op de reclamezuilen van JC Decaux is de toenemende internetverkoop de voorbije dagen sterk in het nieuws geweest in Sint-Truiden. Uiteindelijk gaat het om een 'faits divers', maar de internetverkoop op zich is dat niet.


De stijgende verkoop via internet en andere sociale media baren mij al een hele tijd zorgen. Covid-19 heeft ervoor gezorgd dat de internetverkoop nog meer geboomd is. De politiek laat na om er een ernstig debat aan te wijden over de nadelen en met voorstellen voor concrete maatregelen, ook in Sint-Truiden.


Korte keten

Covid-19 heeft geresulteerd in een toename van de korte keten op het vlak van groenten en fruit en andere landbouwproducten. Dichtbij, in de eigen buurt en omgeving, aankopen doen, is belangrijk voor de lokale economie, voor de lokale landbouw en voor het klimaat. Blijkbaar hebben de politiek en de bevolking hier wel oren naar. Waarom dan niet voor andere aankopen? Ik heb samen met collega’s Vlaamse volksvertegenwoordigers van de democratische partijen een resolutie ingediend in het Vlaams parlement ‘over het versterken van de positie van de Vlaamse landbouwers door de ondersteuning van leefbare businessmodellen op maat, in het bijzonder de ondersteuning van de korte keten’. Deze resolutie zal de komende weken, wellicht unaniem, goedgekeurd worden. Maar de erin vervatte principes zouden niet enkel moeten gelden voor landbouwproducten, maar voor alle producten.


De lokale middenstand, maar tegelijkertijd de leefbaarheid en het klimaat moeten beschermd worden. Immers, zij lijden zwaar onder de huidige tendens tot steeds meer internetverkoop. Elke burger heeft daarin een verantwoordelijkheid en lokaal kopen moet opnieuw de regel worden, kopen via elektronische weg de uitzondering. Hierrond moet veel meer gesensibiliseerd worden. En dat kan ook en misschien vooral lokaal. Bovendien moet de lokale middenstand aangezet worden om nog meer de mogelijkheid te bieden tot online-shoppen naast het traditionele winkelen.

Tru d’Or

Onze lokale middenstandsorganisaties, zoals de Unie van Zelfstandige Ondernemers (UNIZO) en Tru d’Or, moeten hier meer op inzetten. Zij moeten, samen met het stadsbestuur, mee de bevolking sensibiliseren op meer te ‘winkelhieren’ en hen te wijzen op de nadelen van de huidige evolutie. Kortom, een globaal pakket aan maatregelen uitwerken. Er is meer verkeer door de vrachtwagens, die de pakjes afleveren. Bovendien zijn er meer verkeersstromen doordat pakjes teruggestuurd worden en dan opnieuw aan huis moeten gebracht worden. Dat is slecht voor het klimaat en de leefbaarheid. Er zijn de slechte arbeidsomstandigheden, waarin werknemers van grote bedrijven, zoals Amazon en Bol.com moeten werken, om dan nog niet te spreken over de kwaliteit van de vrachtwagens, waarin de goederen worden afgeleverd.


Individualistisch?

En dan de belofte om pakjes op dezelfde dag te leveren als ze voor 12 uur ’s middags besteld zijn en/of zelfs op zondag te leveren. In welke verwende maatschappij leven wij? Is niet super individualistisch? Als wij ons pakje maar snel hebben, de rest trekken we ons niet aan. Binnen enkele weken studeren er weer heel wat jongeren af in het beroeps- en technisch onderwijs. Een aantal van hen kunnen terecht in de lokale handel en bij de lokale winkeliers. De gevolgen van de toenemende internetverkoop op de plaatselijke middenstand beperkt hun tewerkstellingskansen en hun toekomstmogelijkheden.


Een mogelijke oplossing? Meer reguleren via regels, belastingen heffen op , etc. , die internetverkoop ontmoedigen, ook lokaal. Lokaal kan niet alles oplossen, maar elke maatregel kan helpen. En vooral proberen de inwoners op andere ideeën te brengen.

Hopelijk kan dit Bol.com-incident aanleiding zijn voor concrete initiatieven vanuit het stadsbestuur.”

288 keer bekeken1 reactie