top of page
  • Foto van schrijverTRUdocs

Stad koopt nauwelijks bezochte parkeergarage Clockhempoort voor 5,5 miljoen euro



Op de raad van bestuur van Truparc, het pas opgerichte parkeerbedrijf van de stad Sint-Truiden, besliste de stad om de ondergrondse parking Clockhempoort over te kopen van Indigo Belgium voor een bedrag van 5.490.000 euro oftewel 22.500 euro per parkeerplaats. Nochtans is de parking al vanaf zijn opening onderbezet en zijn de parkeerplaatsen door structurele fouten te smal. De RVB, waarin ook Vooruit Sint-Truiden zetelt, kreeg geen inzage in de bezettingsgraad en boekhouding van de parking, de vorige aankoopprijs werd niet meegedeeld en de financiële dienst, nochtans betrokken van bij aanvang, gaf geen officieel advies over de impact van deze aanslag op de stadsfinanciën. Vooruit Sint-Truiden stelt zich grote vragen bij deze aankoop en vreest dat de schuldenberg voor deze megalomane lege doos opnieuw naar de Truienaar zal doorgesluisd worden.


"Bij de oprichting van Truparc was het de ambitie om het mobiliteits- en parkeerbeleid onder 1 noemer te plaatsen", zegt Gert Stas (Vooruit). "Ook Vooruit Sint-Truiden schaart zich achter deze visie. Het is niet onlogisch dat de stad dan op zoek gaat naar opportuniteiten om meer parkings in eigen beheer te krijgen. Een opportuniteit zou betekenen dat een functioneel parkeergebouw op een goede plaats voor een mooie prijs zou gekocht kunnen worden. Het doel heiligt immers niet alle middelen. Helaas, driewerf helaas. "Het is als stad goed om zelf een mobiliteitsbeleid met eigen parkings te kunnen organiseren, maar niet als je daarbij zelf gerold wordt", vult gemeenteraadslid Eddy Elherboutti (Vooruit) aan.


Parkeergebouw niet functioneel

Parking Clockhempoort telt 244 parkeerplaatsen. Deze parkeerplaatsen zijn gemiddeld 2,35 m breed. Bij de bouw in 2006 was dit al erg krap, maar door de evoluties in het wagenpark is dit zelfs voor gewone auto’s te smal geworden. De eigen Truiense bouwreglementen eisen ondertussen minimum 2,50 m voor een ondergrondse parkeerplaats. In plaats van 244 plaatsen aan 2,50 m zouden er met de huidige standaarden en in ideale omstandigheden 15 plaatsen minder zijn. We betalen echter voor 244 plaatsen (aan 22.500 euro per plaats).

Als we de parking aantrekkelijker willen maken, zullen we het verlies erbij pakken en toch naar de 2,5 m moeten schakelen, zou je denken. Maar dat gaat niet. Door de plaatsing van de pijlers (zie foto) is het onmogelijk om de parkeerplaatsen te verbreden en klaar te maken voor de 21e eeuw.


"De Clockhempoortparking is een slecht uitgetekend project en we mogen als stad ons gelukkig prijzen dat we hier onze broek niet aan gescheurd hebben, tot nu dus.

Wij nemen hier de slechte investering van een multinational over met gemeenschapsgeld. Daar wordt de Truienaar niet beter van", weet Erwin Vaes (Vooruit).


Geen goede plaats

Clockhempoort ligt op 150 meter van de Grote Markt die, tot spijt van wie het benijdt, is ingericht als parking. Dat kan tellen qua concurrentie. Aan de andere kant wordt ook aan het nieuwe sportpark ruim parking voorzien. De parking ligt bovendien aan de Spaanse brug/Naamse Vest. Die straten kreunen al onder de files, waardoor de bereikbaarheid vaak erg slecht is. Voor 5,5 miljoen euro kan de stad beter een nieuwe ondergrondse parking bouwen op het Europaplein, pal aan het winkelcentrum en de invalswegen.


Geen goede prijs

"Hoeveel is een betaalparking waard?", gaat Stas verder. "Stel je het prachtigste parkeergebouw voor: State-of-the-art slagbomen, verlichting, design, veiligheid, … Alleen: het ligt in het midden van de woestijn. Hoeveel is dit gebouw dan waard? Niets. Toch aanvaardt Sint-Truiden een schatting die zich enkel baseert op de architectenplannen en een visuele inspectie. Dit tart alle verbeelding. Wanneer een bedrijf wordt overgenomen, moet men vooreerst de rendabiliteit bekijken: hoeveel winst/verlies wordt er per jaar gemaakt? "

"Voor de overname van de Clockhempoort is het vanzelfsprekend eerst een zicht te hebben op de voorbije jaren: de bezettingsgraad, de kosten, de inkomsten, de omzet, de boekhouding, de aankoopprijs van gelijkaardige parkings, enz. Niets van dit alles werd onderzocht. We zitten op -3 en het licht is uit op de parking. De lichtzinnigheid waarmee hier 5,5 miljoen euro wordt uitgegeven is verwerpelijk

"Zelfs een goedgelovig bestuur verwacht vervolgens dan toch een financieel- en businessplan waarin men vermeldt hoe en op hoeveel jaar men deze investering wil afschrijven en hoe men tot een bepaald rendement wil komen. Ook hier weer: volledig afwezig", weet El Herboutti. "Het is tekenend dat de financieel directeur, die toch mee de aankoop heeft beklonken, deze aankoop niet officieel wenste goed te keuren. Hij gaf gewoonweg geen officieel advies. Dat deze enorme hap uit de begroting voorzien zou zijn in het meerjarenplan ontslaat de dienst niet van controle, zeker als het om een bedrag van 5,5 miljoen euro gaat. Men moet kunnen bewijzen dat gemeenschapsgeld goed besteed wordt. Dat bewijs is er nu niet. Hallucinant!"


1.232 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page