Trud’Or-voorzitter Philip Bronckaerts kritisch voor Truiens parkeerbeleid

“Het is nu geen moment voor een strengere handhaving van het parkeerbeleid"

in picture: voorzitter Trud'Or Philip Bronckaerts


Wie de 40-jarige voorzitter van handelsvereniging Trud’Or kent, weet dat Philip Bronckaerts een diplomaat is. Maar vandaag heeft zelfs de goedlachse bakker een kritische kanttekening te plaatsen. “We moeten vooral zorgen dat dat de klant geen wrang gevoel krijgt. Het is wel een erg ongelukkige periode om met een strengere handhaving van het parkeerbeleid te starten.” Trudocs had een gesprek met hem.

Jullie hebben met Trud’Or een nagelnieuw team! Hoe heeft Trud’Or het vertrek van Marijn Ghys en Lisa Hendrickx doorstaan?

"Marijn is nog steeds aan boord en zorgt op dit moment voor een goeie aansturing van Eline Dessers en Bram Deltour. Lisa en Marijn waren beiden nauw betrokken bij de indiensttreding van Eline en Bram. De nieuwe wind is op dit moment merkbaar op sociale media, maar ook onze collega-handelaars spreken over een positieve verderzetting van ons beleid. Dus dat zit wel goed!"

Zit er niet wat sleet op de naam? Komt er een naamsverandering?

(verbaasd) "Zeker niet! We zijn een sterke merknaam geworden door de jaren heen. Een nieuw likje verf of een wat hippere huisstijl kunnen wel maar onze naam zal nog wel een tijdje meegaan."


in picture: Luikerstraat

"In de volgende weken en maanden moeten we de polsslag van onze handel nauw moeten opvolgen en in overleg met het bestuur nieuwe impulsen moeten geven aan ons handelshart!

Hoe gaat het met de Corona-acties van Trud’ Or?

"Onmiddellijk na de lockdown-periode, werd er door de stad Sint-Truiden een budget van 150.000 € vrijgemaakt voor een 'Welkom Terug-actie' om shoppers opnieuw welkom te heten in het stadscentrum. 750.000 € van de klanten plus 20% van de stad zorgde voor een economische impuls van 900.000 €. Die economische shock was nodig. Veel winkels hadden een uitgebreide collectie aangekocht voor de zomer van 2020. Het stond immers in de sterren geschreven dat dit met veel huwelijken en festiviteiten een echt topseizoen zou worden voor de retail. Als winkels dan plots twee maanden moeten sluiten en zo goed als alle activiteiten geschrapt worden, dreigde voor veel winkels een economische ramp. Met het invoeren van de 'Welkom Terug Bon' zijn we er toch in geslaagd om de mensen opnieuw een motivatie te geven om snel weer te komen winkelen en het aankopen van nieuwe kledij, niet langer uit te stellen. Met groot succes zo blijkt, want meer dan 3000 mensen maakten gebruik van de actie en kochten een 'Welkom Terug Bon'. Daarmee is het voorziene budget ook bijna volledig opgebruikt. Ook de ‘aan tafel bon’-actie waarbij Truienaren die bon online konden aankopen voor 20 euro om te spenderen bij de lokale horeca, was een succes."


Maar nu zijn we ondertussen in een tweede lockdown aanbeland.

"Helaas wel ja. Een lichtpunt: de lokale horeca die aan ‘take away’ doet, is erg tevreden. Maar dat neemt niet weg, dat we de volgende weken en maanden de polsslag van onze handel nauw moeten opvolgen en in overleg met het bestuur nieuwe impulsen moeten geven aan ons handelshart!"

" Nu onze stad aan het kreunen is onder de coronacrisis moeten we vooral zorgen dat de klant geen wrang gevoel krijgt.

De Diesterstraat doet het opvallend goed. Kijk naar het pas geopende 'Karaat' tegenover een van de oudste zaken van ‘t stad de ‘poelier’ Bosmans. Het is zowaar bijna de hipste straat van ’t Stad aan het worden? Hebben jullie er plannen voor? Je kan er wel makkelijk parkeren.

(diplomatisch) “We kunnen alleen maar toejuichen dat er ondernemingszin is in onze stad! Je merkt ook in andere steden dat bepaalde straten of wijken heropleven. We moeten er samen over waken dat Sint-Truiden steeds aantrekkelijk blijft! Parkeren in onze handelsstraten zal steeds een must zijn!”

in picture: Stapelstraat


Wat ons brengt tot het het parkeerbeleid. Nu worden de Shop&Go plaatsen ook gehandhaafd. Wie zelfs 3 minuten te laat komt, krijgt 22 euro aangesmeerd. Is dit verstandig?

“Kijk, ik denk dat de handelaars blij zijn met het Shop &Go-systeem, en de handhaving is nodig voor de houdbaarheid van dit systeem op langere termijn. Maar nu dat onze stad aan het kreunen is onder de coronacrisis moeten we vooral zorgen dat de klant geen wrang gevoel krijgt. Het is dus wel een erg ongelukkige periode om met die handhaving te starten."

1,227 keer bekeken0 reacties