Op donderdagmiddag waren slechts 23 van de 244 parkingplaatsen bezet
Wie zich eens wil bezinnen, zijn echo wil horen, kortom eens helemaal alleen wil zijn, zakt best af naar de parking van Clockempoort vlakbij de Truiense Grote Markt. U weet wel die uitgebluste parking die de Stad Sint-Truiden wil overkopen van Indigo voor de ranke som van 5,5 miljoen euro.
Uitgeblust? Nauwelijks bezocht? Maar overdrijft de oppositie niet? Zoemt deze parking juist niet van bedrijvigheid? Wij namen de proef op de som en gingen eens op een doordeweekse donderdagnamiddag polshoogte nemen. Op - 1 stonden juist geteld 13 auto's, Op - 2 telden we er zeven. Maar op - 3, de Monorail-parking heet dat verdiep, stond er juist geteld één auto omgeven door een zee van leegte. Oh ja, er is nog parking - 3,5. Daar stonden twee auto's. Dus slechts 23 van 244 parkingplaatsen waren bezet. Maar overtuig uzelf en doe gerust zelf eens de oefening!
22,541 euro per parkingplaats
Te weten. Parking Clockhempoort telt 244 parkeerplaatsen en legt dus 22,541 euro per parkingplaats neer. Parkeerplaatsen die gemiddeld 2,35 m breed zijn. Bij de bouw in 2006 was dit al erg krap, maar door de evoluties in het wagenpark is dit zelfs voor gewone auto’s te smal geworden. Gek genoeg: de eigen Truiense bouwreglementen eisen ondertussen minimum 2,50 m voor een ondergrondse parkeerplaats.
Bij Indigo moet de champagne nogal geknald hebben toen de gewichtige Bert Stippelmans (CD&V), die als kersverse voorzitter van AG Trupark met een forse zitpenning, bij hen kwam aandraven om de parking te kopen.
Knallende Champagne
Bij Indigo moet de champagne nogal geknald hebben toen de gewichtige Bert Stippelmans (CD&V), die als kersverse voorzitter met uiteraard een nieuw en forse zitpenning van AG Trupark, bij hen kwam aandraven om de parking te kopen. Een parking die er nota bene al staat! Je kan je de vraag stellen: Wat verandert er voor de Truienaar behalve dat die 5,5 miljoen euro meer op die schuldenberg van 132 miljoen euro ziet bijkomen. Maar wacht, Serge Guimeny (Open Vld) , directielid van Trupark antwoordt: "Het is belangrijk dat de stad het bovengronds en ondergronds parkeren zelf in handen heeft, want enkel zo kunnen we die tarieven op elkaar afstemmen. We willen immers gunstige tarieven en abonnementen kunnen aanbieden aan bewoners én bezoekers.” Waaraan zijn de liberalen in deze meerderheid eigenlijk aan het denken? Is parkings opkopen nu ineens een basistaak van een stad? Laten we dat niet beter aan de privé over?
"De tijd dat we gewoon een groot gat bouwen in beton, en er met een wagen inrijden, ligt achter ons
Parkeer bedrijven heroriënteren
Maar de Indigo's van deze wereld weten waarom ze verkopen. "De parkeerindustrie beseft dat de stedelijke mobiliteit verandert', zegt Laurence Bannerman, voorzitter van de Europese Parkeerassociatie in de krant De Standaard. "Veel parkeerbedrijven zijn zich al aan het heroriënteren voor een toekomst met minder wagens, door ook andere diensten aan te bieden. Het kunnen mobiliteitshubs worden, waar wordt overgestapt tussen voertuigen, of waar je een online bestelling kunt ophalen. Ook elektrische wagens hebben daar een plaats in. Wij kunnen helpen door laadpalen te installeren. De tijd dat we gewoon een groot gat bouwen in beton, en er met een wagen inrijden, ligt achter ons." Maar in Sint-Truiden leest de eminente voorzitter Bert Stippelmans blijkbaar geen kranten, behalve dan wat hij Jef Croughs influistert. Neen, in Sint-Truiden gaan deze internationale trends niet op. We zijn toch 'e ras apoat' nietwaar?
Waarom wil de financieel directeur van de stad, die toch mee de aankoop heeft beklonken, deze aankoop niet officieel goedkeuren? Hij gaf gewoonweg geen officieel advies.
Geen officieel advies
Waarom wil de financieel directeur van de stad, die toch mee de aankoop heeft beklonken, deze aankoop niet officieel goedkeuren? Hij gaf gewoonweg geen officieel advies. "5,4 miljoen euro voor de parking. Dat is lager dan de geschatte prijs en zeker marktconform”, zegt Jo Francois, directielid AG Trupark en schepen van Financiën (N-VA). “De ligging van deze parking kort bij de Grote Markt en de correcte prijs geven ons de middelen om deze visie concreet te maken.” Is dat wel zo CijferJoke? Wie heeft die prijs bepaald?
Waarom pas in mei 2023?
De exploitatie zal nog tot 31 mei 2023 in handen zijn van Indigo, daarna kan Trupark de parking zelf uitbaten. Waarom pas in mei 2023? Of is het misschien zo, dat men dan met parkingprijzen gaat braderen met het oog op de verkiezingen van 2024?
Externe onderhandelaar
En tot slot: heeft de externe onderhandelaar, die heel wat kritiek krijgt in het recent rapport van Audit Vlaanderen, hierover mee onderhandeld? Hoe vaak is de parking sinds de opening van eigenaar veranderd en wat waren toen de verkoopprijzen?”
Trudocs ruikt een affaire en zal dit dossier dan ook uitspitten tot op het bot.
Comentarii