Eind november verschijnen er ineens in een groot deel van de wijk Sint-Pieter borden met een signalisatie die stelt dat er parkeerverbod is tot en met 18 december.
De burger weet niet waarover het gaat en volgt dus maar de opgegeven ‘verordening’ dat er parkeerverbod is tussen 07u00 ’s morgens en 17u00 ’s avonds. Het zijn dus niet van die ‘dure platen’ die de stad ons bezorgt als we eens een levering of afhaling te regelen hebben. Anonieme platen, met stift een aangeduide datum genoteerd, meer niet.
Proximus of een of andere duistere onderaannemer?
Losse kabels en opgebroken stoepen
We veronderstellen dat het de onderaannemer is van Proximus die iets komt doen met de kabels, je weet wel, het hele ‘fiber verhaal’. Het is een duistere situatie: sommige huizen zijn een paar maanden geleden reeds ‘behandeld’ waar dan al kabels tegen de gevels liggen, het een al losser dan de andere. Er zijn vorige maand nog gaten gemaakt in de nogal slecht aangelegde stoepen van de Naamsesteenweg, niet moeilijk als de klinkers om de 2 maanden worden opgebroken en teruggeplaatst. Slechtzienden of mensen met krukken of een rollator moeten met wat geluk de Naamse Vest heelhuids en zonder builen of blauwe knieën bereiken. Nieuwe gaten dus met alle onwetendheid vandien. Een vraag stellen is moeilijk want we weten dikwijls niet in welke taal we die werkmannen moeten aanspreken.
In welke taal moeten we een vraag stellen?
De hoogtewerker
Als er werken moeten worden uitgevoerd, geen probleem, het zal wel hopelijk een nut hebben. Dé vraag die zich stelt is dat de mensen die in de eerste helft van de Naamsesteenweg wonen in feite tot nu niet anders gezien hebben dat er af en toe (soms eenmaal per dag of zelfs niet) een hoogtewerker voorbij komt, een bedrijfstoestel dat dus meer stil staat en waarschijnlijk niet te duur is gehuurd.
Waar parkeren?
Ondertussen kunnen de mensen of bezoekers hun wagen niet meer parkeren, ook niet voor de eigen poort, gezien dat verbodsteken. De parking van het zwembad is betalend. De plaatsen ernaast staan vol. Er zijn bovendien op de stoep eilanden gemaakt van signalisatieplaten en – palen, waar dan weer flikkerlampen rond liggen, maar waar er bij mijn weten geen enkel onderdeel is van opgenomen. Kortom een wat chaotische situatie dat toch wel anders kon worden aangepakt. Een geblokkeerde wijk… Waarom een wijk bijna volledig blokkeren, terwijl er in bepaalde straten wordt gewerkt en in andere dus niets gebeurt, maar waar dan wel niet meer kan geparkeerd worden. Een degelijke planning is hier wel dus wel een noodzakelijk gegeven, wat dus meer duidelijkheid zou scheppen en logischerwijze minder ongemakken. Dit is dus niet geldig in de wijk van Sint-Pieter.
Parkeerwachters zonder werk… Ik stel me bovendien de vraag hoe die terroriserende parkeerwachters hun job gaan kunnen doen? Opnieuw minder inkomsten voor onze arme stad, ook dus een ‘onderaannemer van onze Vurige Stede’.
Politie, een onderaannemer, die zijn burgers niet meer graag ziet…
Een patrouille van onze Politie zien we ook niet meer om de gang van zaken te bekijken. Ze vliegen wel het supergevaarlijk kruispunt van de Naamse Vest over, zonder verpinken, zonder sirene en zonder zwaailichten, genieten van het uitzicht, maar niet stoppend voor een voetganger die half op de weg staat en bijna wordt omvergereden door die wildebrassen achter het stuur van hun combi. De Politie is ook een feitelijke onderaannemer die wordt betaald door de burger en in dienst staat van de bevolking, doch niet om die burger omver te rijden. Een vuist maken mag in de broekzak want anders is het smaad aan de overheid… begrijpen dus wie begrijpen kan…
Dit bord geeft aan dat er ook niet mag stilgestaan worden, om bvb. boodschappen te leveren of om de bomma af te zetten..