Op de eerste werkdag van burgemeester Veerle Heeren stond een infovergadering over de mobiliteitsingrepen in Wilderen gepland. Blijkbaar was de burgemeester nog wat onwennig want behalve wat inleidende woorden hield die de kiezen op elkaar. De mobiliteitsambtenaar daarentegen ...
Een twintigtal bewoners tekenden maandagavond present in het mooie biljartzaaltje van tenniscentrum Wimbledon. Benieuwd wat ze te horen gingen krijgen. Wilderen is met de aanwezigheid van het Wimbledon Tenniscenter, de Brouwerij van Wilderen, de basisschool en de nieuwe inwoners wat uit zijn voegen aan het barsten. Verkeersingrepen dringen zich op. Voornamelijk om de veiligheid van de schoolkinderen en de fietsers te waarborgen. Maar hoe moet dat dan gebeuren? Wel, daar zou de vergadering over gaan.
Koop die percelen
De Truiense mobiliteitsambtenaar Johan Vangeffelen nam na wat algemeenheden van Veerle Heeren het woord en domineerde het debat al was hij een presentator van Fox News. Hij sprak de aanwezigen aan al waren ze de onschuldige onwetenden in de wonderlijke wereld van de grote universele mobiliteitsvraagstukken. 'We moeten met z'n allen de fiets op. Duurzamer leven.' En ga zo maar door. Maar de inwoners van Wilderen lieten zich zomaar niet in slaap wiegen. Die kwamen met concrete vragen en voorstellen. Zo kwam Erwin Vanwelkenhuysen van Wimbledon Tenniscenter met het, volgens Trudocs althans, beste voorstel van de avond. De percelen tegenover de ingang van de brouwerij en tenniscenter Wimbledon zijn verkaveld. Kan de stad daar niet investeren om een 'kiss&ride'-zone en parking te maken? Die percelen komen tot achter de school en kunnen ontsluiten op de Galgenstraat. Tevergeefs. Heeren lichtte haar hoofd nauwelijks op. Alle voorstellen van de bewoners werden één voor één door de blijkbaar almachtige mobiliteitsambtenaar weggewuifd. 'Niet realiseerbaar, niet zijn bevoegdheid, niet wenselijk.' Veerle Heeren zat er al die tijd zwijgend bij.
Werken starten vandaag
Maar toen bleek dat de werken die maandagavond werden voorgesteld, de dag erna gingen beginnen en geen enkele inwoner daarvan op de hoogte was. Je kan stellen dat de poppen stevig aan het dansen gingen. De aap kwam uit de mouw. Concreet: er wordt een wegversmalling voorzien op de Galgestraat ter hoogte van de school, en dus wordt de ganse straat afgesloten tijdens de werken. Dat is dus gedurende de komende 3 à 4 weken. Gevolg: 2 fruitboeren worden verplicht om al hun personeel, al hun toeleveranciers en al hun transporteurs rond te laten rijden tijdens de drukste periode van het jaar: de pluk. Een stad als Sint-Truiden, die zich constant profileert als dé fruitstad communiceert zo slecht dat ze haar eigen fruitboeren quasi hun broodwinning afnemen. Het antwoord van Vangeffelen: 'Ik kan u geen oplossing aanbieden'. Ook Heeren had geen antwoord klaar. De fruitboeren mogen, met de reeds hoge brandstofprijzen, kilometers rondrijden om aan hun plantages te geraken. Vanaf vandaag dus.
Onze analyse: Luister naar uw inwoners en behandel hen niet als kleuters. Neem als politicus uw verantwoordelijkheid en laat de klus niet klaren door ambtenaren. Dat voorstel om die percelen aan te kopen is lang niet slecht. Toegeven dat kost geld maar het is daar wel nodig. Eerder dan een skybox tweehonderd meter verderop. Want als straks een eerste fietser onder autowielen omkomt, ligt de verantwoordelijk niet bij de bewoners, niet bij de fietser, niet bij de school, niet bij de mobiliteitsambtenaar die dan naar u wijst, maar bij u Veerle.
Eerlijk, we hadden meer van uw eerste dag verwacht.
.
Comments