Fietsveiligheid als alibi voor haastwerk: “Alles moet plots snel gaan aan de N80… behalve het gezond verstand”
- Dirk Selis
- 23 uur geleden
- 3 minuten om te lezen

Wat begon met een uitnodiging voor een installatiemeeting in mei, mondt vijf maanden later uit in een storm van onbegrip en frustratie bij de handelaars langs de N80 in Sint-Truiden. Op 13 mei kreeg iedereen een uitnodiging om op 21 mei om 17 uur de plannen te bekijken. Wie er niet was, had pech — zo klonk het toen. McDonald’s was alvast afwezig. Daarna bleef het stil. Tot begin oktober.
Op 2 oktober viel er plots een mail in de inbox van de bewoners. Nauwelijks twee weken later, op 14 oktober, een persbericht: in de mailbox van de journalisten “Werkzaamheden ventweg N80 (Industrielaan): verduidelijking parkeersituatie.” Vanaf 20 oktober start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad, waardoor de huidige parkeerstrook langs de ventweg verdwijnt. Tegelijk wordt ook het parkeren langs de N80 zelf verboden. In totaal verdwijnen zo’n honderd parkeerplaatsen.
“Wie niet op de meeting was, had pech”
De communicatie over het project laat bij velen een wrange nasmaak achter. Na een installatiemeeting in mei volgden maanden van stilte. Geen feedback, geen overleg. En plots, vier maanden later, ligt het hele project vast, zonder inspraakmogelijkheid. “Het is typerend voor hoe zulke projecten vandaag lopen: snel, bureaucratisch en met een minimum aan participatie", zucht een lokale handelaar.
Handel in het nauw
De gevolgen zijn niet min. Leveringen met vrachtwagens worden haast onmogelijk, aangezien het nieuwe fietspad 2,5 meter breed wordt. “Vandaag is het al millimeterwerk. Een vrachtwagen die bij Action moet lossen, kan straks nergens meer terecht", klinkt het. Ook bij McDonald’s voorspellen ze chaos. De drive-in zorgt nu al voor opstoppingen op de ventweg; straks schuift het verkeer op tot aan het kruispunt met de N80. De burgemeester, Ludwig Vandenhove, reageerde eerder in de krant: “Parkeren langs de N80 is levensgevaarlijk. Daarom wordt het fysiek onmogelijk gemaakt. De handelaars werden op tijd geïnformeerd en ook per brief verwittigd.” Maar in de praktijk blijkt dat de meeste betrokkenen pas begin oktober écht doorhadden wat er op til stond.
Mobiliteit zonder logica
De situatie dreigt nog complexer te worden door de botsing van verschillende projecten. Fluvius heeft intussen een bouwaanvraag ingediend voor laadpalen op de parking bij VanDenBorre en Action, wat nog eens drie parkeerplaatsen zal doen verdwijnen. “Laadstations zijn goed, maar dit is gewoon slecht gepland. Eerst alle parkings schrappen en dan laadpalen zetten? Dat is absurd, reageert een ondernemer. Bovendien wringt de logica van het nieuwe fietspad zelf. De oversteek aan de McDonald’s ligt op een punt waar auto’s van de N80 de ventweg opdraaien aan 70 km/u. “Dat is vragen om ongelukken”, zucht een andere bezorgde buurtbewoner.
Oude beslissingen, nieuwe problemen
Volgens schepen Filip Moers (Vooruit) gaat het om een dossier “uit de vorige legislatuur”, waar het huidige bestuur niets meer aan kan veranderen. Tegelijk geeft hij toe dat de verkeerslichten opnieuw aangepast moeten worden omdat “de verkeerde lichten geplaatst zijn”, een operatie die opnieuw geld zal kosten. Intussen blijft ook de parking aan het kerkhof grotendeels ongebruikt.
Participatie of camouflage?
Wie het dossier bekijkt, krijgt de indruk van een versnelde afhandeling, 'achter hoek en kant', zoals één handelaar het verwoordt. Een project dat onder de vlag van fietsveiligheid wordt verkocht, maar waarvan de uitvoering vooral de lokale handel en logistiek wurgt. Het is een klassiek symptoom van top-down beleid: beslissingen worden “in overleg” genomen, maar dat overleg bestaat uit één infomoment zonder opvolging. En wie vragen stelt, krijgt te horen dat “het al beslist is”. Of zoals één ondernemer het samenvat: “We zijn allemaal voor veilige fietspaden. Maar doe het goed, plan het degelijk, en praat met de mensen die hier elke dag hun brood verdienen.”
Opmerkingen