Leven in een toekomstige spookstad?



Het doet me denken aan een westernfilm, rollende bussels verdord groen in een storm van zand… Zou onze stad er zo kunnen uitzien binnen dit en 5 jaar? Een doemscenario, wat ik echt niet zou wensen maar met de huidig bestuur zou het er wel eens naar toe kunnen evolueren.


Vertrekkend van het huidig parkeerbeleid en de urbanisatie van onze stad, kunnen we toch wel een en ander afleiden. Parkeren is toch wel belangrijk en dit op een financieel vriendelijke manier. Neem nu Bilzen als voorbeeld : een kleinere stad met een niet zo groot aanbod qua winkels doch wel een parking, pal in het centrum van de stad, waar men, zoals op Stayen, gratis voor 2 uur kan parkeren. Het gevolg is meer florerende zaken met minder leegstand.


Winkelaanbod versus parkeergelegenheid

Waar men bij ons iets zou moeten aan doen, wat dus maar niet gebeurt, is het minder laten circuleren van het verkeer door de stadskern. De mensen wordt het té gemakkelijk gemaakt de stad in te rijden, kijken of ze hun auto niet mee binnen kunnen nemen tot in de winkel waar ze willen zijn… Ik geef toe dat dat erg gemakkelijk zou zijn maar het is niet meer haalbaar in deze tijden van veel verkeer met natuurlijk de luchtvervuiling als gevolg.

ik vind het erg maar dat is een mentaliteit die bij ons in Sint-Truiden nog dikwijls blijft heersen. Kijk eens naar Maastricht, een stad met een schitterend aanbod qua winkels en praktisch geen leegstand, maar waar parkeren gecentraliseerd is op diverse ingangspoorten van het centrum. Het winkelaanbod is natuurlijk veel meer uitgebreid bij hen, de moeite om er een dag door te brengen. Parkeren in Maastricht is ook duur, doch de compensatie qua winkels is dermate groot dat de burger bereid is dit te betalen.


Geen stimulans

Winkelen betekent logischerwijze aangekochte goederen meenemen naar huis, wat dikwijls niet kan met de fiets. Een auto blijft dus primordiaal in het ganse verhaal. Hét probleem is dat men in onze stad de expansie van het winkelaanbod niet stimuleert door attractieve handel aan te trekken, meer gespecialiseerde zaken waar het de moeite voor is om naar onze stad te komen. Nu gaat men, ZONDER dat het aanbod qua winkels er voldoende is, vanaf 1 september de parking aan Lago laten betalen, zowat de grootste buffer qua parkeerplaatsen.


Schrikbeeld

’s Avonds rondlopen in Sint-Truiden is tegenwoordig een eenzame activiteit. Eén avond in de vakantieweken met live-muziek doet deugd, is heel gezellig en helpt natuurlijk. De horeca echter kreunt, de klassieke handel heeft torenhoge lasten aan huur, energie en bovenop nog de diverse taksen,… Als de stad op korte termijn hier niets aan doet is het ‘fini’ met onze stad, zie je de wollen draden al door de eenzame straten ronddollen,… een schrikbeeld om niet aan te denken.


Spelletje ‘oppositie-meerderheid’

Als oplossing zou er volgens mij op korte termijn een werkgroep moeten worden opgericht waarin zowel de politiek als de middenstand op een serieuze manier in worden vertegenwoordigd. Het spelletje ‘oppositie-meerderheid’, gelijkgestemde ‘kleurtjes’ mag hierin niet meespelen. Een politieker met eerder welke kleur wil altijd en dit liefst op korte termijn, zijn of haar stempel drukken. Daar is de stad op dit moment niet mee gediend. Het belang van de stad moet primeren. Daarom is het nodig een echt lange termijn visie uit te werken. Communicatie met de burgers om hun actief te betrekken met dit beleid dat veel verder moet dragen dan deze en de volgende coalitie die aan de macht komt. Tussentijds moet de burger het minder aanbod gecompenseerd krijgen door goedkoop zijn vehikel op 4 wielen kwijt te geraken. Wat er qua winkels nog bestaat, gaat dat toch misschien bezocht worden. Hannuit, een provinciestadje, kan ook als voorbeeld dienen: free parking in het centrum met als gevolg dat het niet zo groot aanbod van handel toch aardig wordt bezocht.


Trud'Or

Trud'Or is vroeger opgericht met goede intenties om het pure commerciële naar zich toe te trekken. Het was een gunstige evolutie met het verleden, waar het bestuur van de lokale middenstand veel werk moest leveren, dikwijls met stank als dank. Trud'Or heeft gezorgd voor een moderne aanpak met veel acties & activiteiten. Ze kunnen er echter niet veel aan doen maar die gratis fiets of auto gaat de burger op dit moment NIET overtuigen om rond te flaneren in een straat waar 30 % van de winkels leeg staan.


2024

Het beleid met een visie op zowel de korte als de middellange termijn is dus wel degelijk essentieel én levensnoodzakelijk om de ‘commerce’ én de leefbaarheid van onze stad te waarborgen. Onze schepen van middenstand heeft aardig wat werk voor de boeg, maar gaat het niet kunnen oplossen op zo’n korte termijn. Als de burger echter merkt dat er vorderingen zijn gemaakt qua visie en strategie hieromtrent, gaat hij of zij de politiek niet afstraffen bij de volgende verkiezingen. Alles kan in 2024 niet afgewerkt zijn maar duidelijke keuzes kunnen worden vastgelegd én gecommuniceerd aan de bevolking. De burger gaat dan haar of zijn keuze kunnen maken op basis van die lange termijnvisie. Ondertussen het de bezoeker van onze stad niet zo moeilijk maken kan een begin zijn van een nieuwe gps naar de toekomst.


1.315 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven