top of page

Metsterenweg, een Truiens misbaksel van jewelste (deel 3)

In zijn rubriek 'De Stoute Schoen' laat Bernard Derwa zijn licht over Sint-Truiden schijnen.


Foto 1: De toestand op 24 november 2020 Foto 2 en 3: De toestand op 7 december 2020


Zoals u weet heeft de stad de verharde berm langs de Metsterenweg voor een stuk laten opbreken, zo’n 40cm diep. Ge hebt dus langs de weg een gracht of greppel waardoor het kruisen van 2 voertuigen onmogelijk wordt. De weg is te smal en de greppel te diep om op ‘af te zetten’.


Trudocs wees de stad erop dat ze het verkeer op die plaats aan het lamleggen was. Niet te geloven maar de reactie van stadswege was ogenblikkelijk : camions met zand kwamen aangereden. De greppel werd gevuld met zand. Ja, u leest het goed: met zand! En om de klucht helemaal af te maken, had de stad langs de baan wel 10 stuntelige borden laten zetten: "Zachte berm!" Voortaan mocht het verkeer uitwijken op een bodem van mul zand, waarop toen al grote plassen staan en duidelijke bandensporen.


"Sommige auto's zijn zelfs tot in het veld weggezakt. Eén nadarhek is weggenomen en in het veld gesmeten.

't Is de moeite om daar nu eens te gaan zien: in het mulle zand langs de weg, zijn de sporen van de auto's zo diep, dat men zich erin vastrijdt. En welke oplossing heeft ons behulpzaam Stadsbestuur tegen het klemrijden uitgedacht? Heel simpel, er staan dwars op die zanderige uitwijkingsstrook vijf nadarafsluitingen.


Sommige auto's zijn zelfs tot in het veld weggezakt. Eén nadarhek is weggenomen en in het veld gesmeten. De chaos zal de stad wel ter ore gekomen zijn want de andere afzetstrook wordt ongemoeid gelaten.


Het is gissen naar de reden om de auto's te verplichten zich af te zetten in een zandbak. En het heeft geen zin aan de stad uitleg te vragen want dan vaar ik zoals met Stippelmans. 'Ik geef geen verklaringen, jullie schrijven leugens, wendt u tot algemeen directeur Kathleen Bergoets.' Die er totaal niets mee te maken heeft.


Het wordt nu afwachten wat de komende dagen gaan brengen. Niet veel goeds, want er komt daar tamelijk veel verkeer door. Als er sleepkosten of stukken komen, dan is de stad verantwoordelijk. Maar niet getreurd die kosten gaan bovenop de rest van de schuldentoren.


Zo gaat dat: de fout ligt bij de stad, de automobilist lijdt schade, de bevolking betaalt de factuur. Dat heet belastingen, taksen of heffingen. Ollé!

226 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page