Open brief aan Abdij, Stad en Regio

Geachte mevrouw Cleeren,

Beste Nathalie,

Wie komende zaterdag een bezoekje aan de markt brengt, doet er best eens aan om de erekoer van het seminarie op te lopen. U weet wel de plek waar onze stad ontstaan is. Zo moet het er ongeveer uitzien als de mensheid heeft ophouden te bestaan en de natuur opnieuw de overhand neemt.

Want ondanks alle ronkende woorden van schepenen bevoegd voor Toerisme en/of Monumenten ligt ons erfgoed er vandaag troosteloos en verwaarloosd bij. In deze stad waar de 'bella figura' overheerst, lijkt enkel de windowdressing te volstaan. Kan u zich de toerist eens indenken, die toekomt in een ronduit smerig treinstation waar zelfs Brussel-Zuid mee verbleekt, de Stationstraat afloopt en zich ter hoogte van de Stapelstraat even in de Gazastrook waant, inclusief verkeerssituatie. De toerist trekt dan door een straat waar de lege etalages eerder doen denken aan een op hol geslagen recessie dan aan een bruisende winkelstad om uiteindelijk op de Grote Markt zonder bomen terecht te komen.

Gelukkig is dit wel een punt waar we fier op zijn. Zelfs dit schepencollege kan een blik op de statige, eeuwenoude Onze-Lieve-Vrouwkerk en Belforttoren niet belemmeren. En een terrasje op de Grote Markt blijft een toeristische voltreffer. In het naar eigen zeggen Zoute van Sint-Truiden, kan u dan weer terecht in de etablissementen van de horecapaus of de horecavoorzitter. U mag als toerist kiezen.

Maar wanneer de toerist zijn tocht verderzet, merkt hij of zij ter hoogte van de abdijtoren dat de abt vroeger ook waterpartijen onderhield. De gaten in de grond als stille getuigen van nietwerkende fonteinen. Op de erekoer wordt die dan getrakteerd op een troosteloze blik van een verwilderde tuin, slecht onderhouden gebouwen en wild geparkeerde auto's. Zo moet ongeveer de erekoer van Marioepol eruit zien, maar dus ook die van Sint-Truiden. Niet dat die daar de L'horloge fleurie van het Jardin Anglais-park in Genève, Zwitserland verwacht. Maar toch, een netjes aangeplante bloementuin moet toch tot de mogelijkheden behoren. Niet?

Mevrouw Cleeren, u bent een nieuwe voorzitter. Wij geloven in u. Mogen wij u een suggestie doen. Neem een voorbeeld aan straattheater 'De Boddelkèèr'. Die hebben het, weliswaar na 15 lange jaren, ook aangedurfd om zich eens kritisch op te stellen tegen het stadsbestuur. Met succes. Ze worden heden ten dage door de Truienaren met goud en mirre overladen. U heeft zelfs twee van hun beste acteurs in uw rangen.

Nathalie, vecht nu eens voor de abdijgebouwen. Laat er tenminste voor zorgen dat de erekoer er fatsoenlijk bijligt in plaats van jaarlijks op Open Monumentendag aan windowdressing te doen van een winkel waar al eeuwen niemand meer binnenkomt omwille van pure verwaarlozing. Jaag desnoods enkele balorige gemeenteraadsleden op. Carl, Withofs, Van Dam. Ik zeg maar wat. En wanneer één van uw leden de opmerking durft op te werpen dat dan de schepen wel eens boos zou kunnen worden, gooi hem of haar onmiddellijk buiten. Laat die afvallige desnoods, u heeft een oud-onderzoeksrechter onder uw vleugels, een maand in voorhechtenis brommen.

Indien niet loopt u het risico ook tot een floeren stadslakei te vervellen terwijl ons prachtig erfgoed verder verkommert. Onze steun heeft u alvast om dat niet te laten gebeuren.

Genegen,

Dirk Selis en Bernard Derwa