Opinie: De flitsgewoontes van de Truiense politie: "Minimum aan inspanning, Maximum aan resultaat"



Iedereen is het erover eens dat overdreven snelheid een rol speelt bij verkeersongevallen. Snelheidscontroles hebben op sommige plaatsen ook hun nut bewezen in het naar beneden krijgen van de cijfers. Maar bij de keuze van flitslocaties zou er een evenwicht moeten zijn tussen dorpsstraten en grotere wegen.


Het is ook een feit dat de lokale politiezones kunnen rekenen op een deel van de koek inzake boetegelden. Snelheidscontroles zijn dus belangrijk om aan werkingsmiddelen te komen. En hier wringt het schoentje bij de Truiense politie.


670 boetes

Waar kunnen op een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk voertuigen gecontroleerd worden en zal de opbrengst bijgevolg in verhouding het grootst zijn? Juist. Op de grote wegen van de stad, waar meestal een snelheidslimiet van 70 km/uur geldt, zoals daar zijn : de Luikersteenweg, de N3, de N80 enz. Bij een snelheidscontrole op 20/02/2021 werden op deze drie wegen 2539 voertuigen gecontroleerd waarvan 670 in overtreding. Maar liefst 670 boetes uitgeschreven op één dag! Heel aantrekkelijk. Een minimum aan inspanning voor een maximum aan resultaat. Maar bestaat Sint-Truiden enkel uit grote wegen waar men 70 km/uur mag rijden ? Natuurlijk niet. Er zijn veel dorpen waar men in de bebouwde kom maar 50 km/uur mag rijden. In het stadscentrum is dit zelfs beperkt tot 30 km/uur.


Dorpen

Straten in het centrum van de stad lenen zich zelden tot hoge snelheden, enkele uitzonderingen daargelaten. In de dorpen ligt dit anders. Hier zijn straten waar je gerust een kilometer op kunt rijden zonder het dorp te verlaten. Voorbeelden zijn de Groot-Gelmenlaan in Engelmanshoven of de Wilderenlaan in Wilderen. Neem nu de Groot-Gelmenlaan. Een groot deel van de bestuurders trekt zich niets aan van de snelheidslimiet van 50 km/uur. Snelheden van 70, 80 en zelfs 90 km/uur zijn niet langer de uitzondering maar eerder de regel geworden. Hoe kan nu zoiets hoor ik u denken? Wel, de Truiense politie controleert hier zelden of nooit. Dit resulteert in een pakkans van quasi 0. Waarom zouden de bestuurders zich dus inhouden? Voor de veiligheid van voetgangers of fietsers misschien? Voor de kinderen die van en naar de nabijgelegen school gaan?


Evenwicht

Bij de keuze van flitslocaties zou er een evenwicht moeten zijn tussen dorpsstraten en grotere wegen. Dit evenwicht is op dit moment volledig zoek. In de bebouwde kom van de Truiense dorpen wordt op dit moment zelden of nooit gecontroleerd en dus kan er straffeloos hard gereden worden. Goed in het achterhoofd houden dat dit net de plaatsen zijn waar de zwakke weggebruiker veel aanwezig is. Straten zoals de Groot-Gelmenlaan zijn op dit moment zeer onveilig. Veel buurtbewoners durven hun kinderen niet meer te voet of met de fiets over straat laten gaan. Is dat dan de bedoeling ?


De Truiense politie is hier in het verleden al meermaals op gewezen. Maar er verandert niets. Wanneer zullen zij de boodschap begrijpen en controles beginnen uit te voeren op deze locaties? Joost mag het weten.



845 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Beste Nina,