Rotonde Stayen wordt turborotonde met veilige dubbelrichtingsfietspaden en oversteekplaatsen


Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zet opnieuw concrete stappen om in de loop van 2022 de langverwachte turborotonde aan het voetbalstadion Stayen in Sint-Truiden te realiseren. De ingreep past in een groter plaatje om het verkeer rond de stad duurzamer en vlotter te laten verlopen, met een voorname plaats voor de fiets. Dit najaar staat in het teken van de aanbesteding en vergunningsaanvraag. Volgende week vindt er een digitale infosessie plaats voor alle geïnteresseerden.


De vernieuwing van de rotonde Stayen staat langer op de agenda. Voor de realisatie zijn een aantal grondverwervingen nodig. De gesprekken met de eigenaars zijn sinds 2016 aan de gang, maar zitten nu in een vergevorderd stadium. Afgelopen jaar nam een studie het initiële ontwerp opnieuw onder de loep.


AWV wil de rotonde van de Zoutleeuwsesteenweg met de Tiensesteenweg (N3) en de Haspengouwlaan (N3) ombouwen tot een turborotonde met extra capaciteit. Automobilisten moeten daarbij voorsorteren en dus al van voor rotonde de juiste rijrichting kiezen. Voor het verkeer van Tienen naar Luik en Hasselt komt een bypass zodat dat verkeer de rotonde niet hoeft te gebruiken. AWV wil zo de doorstroming op de rotonde verbeteren, in deze drukke omgeving met het vele verkeer en de omliggende trekpleisters.


Investeren in fietsveiligheid

AWV investeert tegelijk in meer fietsveiligheid door vrijliggende dubbelrichtingsfietspaden en beveiligde fietsoversteken op drie van de vier takken. Het fietspad van de Haspengouwlaan en de Tiensesteenweg stadinwaarts verdwijnt.


De vernieuwing van de rotonde Stayen staat langer op de agenda. Voor de realisatie zijn een aantal grondverwervingen nodig. De gesprekken met de eigenaars zijn sinds 2016 aan de gang, maar zitten nu in een vergevorderd stadium. Afgelopen jaar nam een studie het initiële ontwerp opnieuw onder de loep. AWV wil de rotonde van de Zoutleeuwsesteenweg met de Tiensesteenweg (N3) en de Haspengouwlaan (N3) ombouwen tot een turborotonde met extra capaciteit. Automobilisten moeten daarbij voorsorteren en dus al van voor de rotonde de juiste rijrichting kiezen.


Voor het verkeer van Tienen naar Luik en Hasselt komt een bypass zodat dat verkeer de rotonde niet hoeft te gebruiken. AWV wil zo de doorstroming op de rotonde verbeteren, in deze drukke omgeving met het vele verkeer en de omliggende trekpleisters.

Investeren in fietsveiligheid AWV investeert tegelijk in meer fietsveiligheid door vrijliggende dubbelrichtingsfietspaden en beveiligde fietsoversteken op drie van de vier takken. Het fietspad van de Haspengouwlaan en de Tiensesteenweg stadinwaarts verdwijnt. De verbeterdefietsinfrastructuur van de rotonde Stayen is onderdeel van een groter plan om Truienaren op de fiets te krijgen. In 2020 werd zo al het op- en afrittencomplex van de N3 x N80 fietsvriendelijker gemaakt.

Digitale infosessie Momenteel loopt het openbaar onderzoek voor de aanvraag van de omgevingsvergunning. Iedereen kan de plannen online bekijken via het Omgevingsloket of na afspraak op het stadhuis. Om de plannen en de volgende stappen toe te lichten organiseert AWV op dinsdag 19 oktober een digitale infosessie. Iedereen is welkom en kan zich inschrijven via www.wegenenverkeer.be/sint-truiden


Geen precieze startdatum

Er is op dit moment nog geen precieze startdatum voor de werken. Voor de eigenlijke vernieuwing van de rotonde zijn er ook nog heel wat werken aan de nutsvoorzieningen rondom nodig. Pas daarna kan AWV de rotonde vernieuwen, wat ruim een half jaar zal duren. De aannemer zal in fases werken wordt zodat verkeer via tijdelijke en nieuwe wegen kan rijden, zonder grote omleidingen.


610 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Beste Nina,