top of page
t_high.png

WOW wil stadskantoor slopen nu diensten naar Stayen en Gazo verhuizen



Turbulentie in de cockpit van de meerderheid nu het dossier van de verhuis van de stadsdiensten in een stroomversnelling komt.


Stad Sint-Truiden verhuist de publiekswerking van het stadskantoor (de loketten van Burgerzaken en het eerstelijnsloket van Ruimtelijke Ordening) binnenkort naar de centraal gelegen GAZO-site. De administratieve diensten worden tijdelijk ondergebracht op de site van Stayen aan de Tiensesteenweg. Deze verhuis is naar eigen zeggen noodzakelijk omdat uit verschillende studies blijkt dat het huidige stadskantoor in de Kazernestraat niet langer voldoet aan de basisvoorwaarden voor veiligheid, welzijn en energiebeheer. Verschillende medewerkers hadden hierover al klachten geuit. De verhuis zal dit jaar nog plaatsvinden. Via een informatiecampagne zal de bevolking tijdig geĆÆnformeerd worden.


Niets voor Verelst

De voorbije maanden onderzochten het vorige en het huidige lokaal bestuur zeven voorstellen voor alternatieve huisvesting. Drie ervan werden weerhouden: het kantorencomplex bij BelOrta aan de Montenakenweg, een nieuwbouwvoorstel van de flamboyante projectontwikkelaar Amaury Verelst Development aan de Luikersteenweg en de bestaande kantoren op de site van Stayen aan de Tiensesteenweg. Deze werden verder grondig geëvalueerd op basis van plaatsbezoeken, prijs, duurzaamheid, bereikbaarheid en inrichting. Uiteindelijk werd gekozen voor een tweeledige oplossing. De publiekswerking (loketten van Burgerzaken en het eerstelijnsloket van Ruimtelijke Ordening) krijgt een nieuwe plek op de GAZO-site, vlakbij het centrum. De administratieve diensten die momenteel gehuisvest zijn in het stadskantoor verhuizen naar Stayen.


Problemen met veiligheid en energiebeheer

ā€œAl in 2012, op het einde van mijn vorige 18 jaar als burgemeester, lagen er plannen op tafel om iets nieuws te doen met het stadskantoor en het oude Atheneum", zegt burgemeester Ludwig Vandenhove (Vooruit). "Intussen is het dossier steeds vooruitgeschoven en dat heeft een impact op de mogelijkheden die nog resten. De huidige situatie is dan ook geen droomscenario maar wij hebben onze verantwoordelijkheid genomen en beslist. We konden niet anders. We begrijpen dat er vragen zijn bij burgers over de noodzaak van deze verhuis. De omstandigheden in ons huidige gebouw laten het echter niet langer toe om kwaliteitsvol te werken. De problemen met veiligheid en energiebeheer stapelen zich al jaren op. Het gebouw dat dateert uit 1972 heeft dan ook haar beste tijd gehad. Zo springt de verwarming aan op warme dagen en is er amper zuurstof in het gebouw aanwezig. We hebben het dossier vastgepakt en verder gewerkt op wat in gang was gezet. Deze uitkomst is op dit moment de enige haalbare oplossing. We moeten dit doen voor het welzijn van het personeel. Parrallel aan het dossier rond de verhuis werken we ook aan de plannen voor een toekomstige locatie van het stadskantoor, ofwel op de site in de Kazernestraat ofwel op een andere gunstige locatie in het centrum of nabij het station."


Kamperen op Stayen

ā€œIn het ideale scenario gaven we de voorkeur aan een gebouw met historische en culturele waarde", zegt algemeen directeur Kathleen Bergoets. "Helaas zijn de financiĆ«le middelenĀ beperkt. Daarom onderzochten we welke bestaande stadsgebouwen dienst konden doen als stadskantoor, zoals de tentoonstellingsruimte in het cultuurcentrum, die we nu vrijwaren. Maar de verschillende functies bleken in de praktijk niet verenigbaar. Een oplossing drong zich op en we zijn blij dat er eindelijk duidelijkheid is. Iets huren is uiteindelijk beter dan een tent op de Grote Markt. We gaan dan ook tijdelijk, wellicht 6 Ć  7 jaar, kamperen op Stayen."


Informatiecampagne volgt

De nieuwe loketten van Burgerzaken en het eerstelijnsloket van Ruimtelijke Ordening komen op de GAZO-site. Gezien hun ligging, vlakbij het centrum en dichtbij het station, zullen ze goed bereikbaar zijn. Ze worden ingericht met het oog op toegankelijkheid, privacy en klantvriendelijkheid.ā€œVoor burgers verandert er voorlopig niets: burgerzaken blijft tot nader order bereikbaar in het centrum van de stad", gaat Bergoets verder. "Zodra alle praktische voorzieningen in orde zijn, heten we de burgers welkom op de nieuwe locatie voor al hun administratieve vragen. We nemen de tijd om de loketten degelijk in te richten en communiceren ruim op voorhand waar burgers voor wat terecht kunnen. Een informatiecampagne voor de bevolking volgt.ā€


170.100 euro per jaar

De kantoren op Stayen zijn klaar voor gebruik. Dat maakt het mogelijk om zonder dure verbouwingen snel te verhuizen. De site biedt 1.150 m² kantoorruimte, 90 werkplekken, vergaderzalen, een fietsenstalling en ondergrondse parkeergelegenheid. De jaarlijkse huurprijs voor de site op Stayen bedraagt 170.100 euro. De huur is tijdelijk, met mogelijkheid tot opzeg vanaf het derde jaar. ā€œWe zijn ons bewust van de budgettaire realiteit maar niet ingrijpen zou op termijn nog veel meer kostenā€, zegt schepen van financiĆ«n Günther Dauw. ā€œMet deze oplossing zetten we in op veiligheid, welzijn van onze medewerkers Ć©n continuĆÆteit van dienstverlening, zonder zware investeringslast. Op dit moment bespreken we nog de laatste juridische details om het dossier formeel in orde te brengen.ā€


Wat gebeurt er met het huidige stadskantoor?

Een renovatie zou minstens 1,36 miljoen euro kosten, enkel om aan de basisnormen te voldoen. Een volledige, duurzame totaalrenovatie wordt geraamd op minstens 4 miljoen euro. Gelet op die cijfers Ć©n op het feit dat ook bij renovatie een tijdelijke verhuis nodig zou zijn, besliste de meerderheid om eerst in te zetten op tijdelijke huur. Intussen wordt onderzocht wat de beste langetermijnoplossing is voor de huisvesting van de stadsdiensten: op de site in de Kazernestraat of op een andere locatie in het stadscentrum of nabij het station. ā€œEr lopen al informele gesprekken met projectontwikkelaars over een mogelijke herbestemming van de site, die ook het oud Atheneum en het vredegerecht omvat", gaat Vandenhove verder. "Sommige projectontwikkelaars kwamen met rooskleurige cijfers en grote beloftes maar de realiteit is dat een project van dergelijke omvang veel geld kost. We willen verder werken aan een toekomstige invulling van de site in de Kazernestraat. We willen deze visie alvast verankeren in het beleid, ook al kunnen we ze nu nog niet realiseren. Als een overheid bouwt, gaat dat niet snel. Maar wat we wĆ©l willen doen deze legislatuur, is contractueel duidelijke afspraken maken. Ik hoopte dat we dit project nog tijdens mijn burgemeesterschap konden realiseren maar het is al ambitieus als we de eerste steen kunnen leggen.ā€


WOW stribbelt tegen

Maar dat is niet naar de zin van WOW. ā€œDeze gebouwen komen leeg te staan en dat is geen goede zaak", zegt Boris Lammens van WOW. "De buurt kan snel verloederen en de gebouwen beveiligen tegen nieuwsgierige indringers zal tijd, geld en energie kosten.Ā  Bovendien blijkt dat ze sowieso gesloopt moeten worden, renoveren is economisch onhaalbaar. Elke maand wachten maakt die sloop alleen maar duurder.ā€ aldus Lammens."We krijgen hier de kans om een prachtig plekje te creĆ«ren met relatief weinig inspanning. In Sittard hebben ze zo de Schootsvelden, dat lijkt niet meer dan een grasvlakte maar bruist van het leven."Ā 


Speeltuin en hondenloopweide

"De twee sites grenzen aan elkaar en bieden een unieke kans om op korte termijn een kwalitatieve open ruimte te creĆ«ren in het hart van de stad", gaat Lammens verder. "Richt de vrijgekomen ruimte tijdelijk in als groene zone met behoud van de bestaande stadsbomen, met een speeltuin voor jonge gezinnen, hondenloopweides, publieke open ruimte voor ontmoeting en ontspanning. Ook extra betaalparking om de lokale middenstand te ondersteunen. "Die parking ligt er zelfs al met geĆÆnstalleerde slagbomen en al! De bouw van een nieuw administratief centrum, als dat al op deze locatie komt, zal nog jaren op zich laten wachten. Intussen kunnen we deze plek laten ademen. Dit is een investering in leefbaarheid Ć©n economische ondersteuning van het commerciĆ«le centrum. En de sloopkost? Die komt sowieso terug bij een latere verkoop of herbestemming.ā€


Ā 
Ā 
Ā 

Comments


bottom of page