top of page

Telenet stapt naar sectorfederatie Agoria: "Telecom Carriers houden er fraduleuze praktijken op na"



Telenet heeft een verklaring gevonden voor het vreemde telefoontje van Jan Flamend, waarbij zijn gesprek werd opgenomen en opnieuw werd afgespeeld. "Het probleem lijkt bij de ‘telecom carriers’ of tussenpersonen te liggen die internationaal verkeer afhandelen. Dus zoals al eerder gezegd, het is zeker niet Telenet die gesprekken opneemt en opnieuw afspeelt", zegt Isabelle Geeraerts. "Dit is fraudeleus en we stappen hierbij naar onze sectorfederatie Agoria."


Wat vooraf ging. Truienaar en bedrijfsconsultant Jan Flamend (62) belde vorige week vrijdag vanuit Griekenland naar een goede vriendin in Hasselt om haar een gelukkige verjaardag te wensen. Het werd een van de vreemdste telefoongesprekken uit zijn leven. "Ik bel vanuit Griekenland naar een goede Hasseltse vriendin om haar te feliciteren met haar verjaardag. Opeens valt de verbinding weg. Ik probeer een paar keer terug te bellen, maar dat lukt niet. Na een tiental minuten krijg ik haar weer aan de lijn. ‘Hoe, ben jij het nu echt?’ vraagt ze. ‘Hoe bedoel je?’ ‘Je hebt het begin van ons gesprek twee keer herhaald?’ ‘Ik heb niks gedaan, ik heb geprobeerd je terug te bellen.’ ‘Het was alsof je het hele gesprek nog eens een paar keer wilde overdoen. Ik dacht, Jan, die heeft ze niet meer helemaal.’ "


Drie uitzonderingen

Luistert Telenet onze gesprekken af. "In geen geval", zegt Isabelle Geeraerts van Telenet. "Dat zou niet alleen capaciteitsgewijs onmogelijk zijn, maar ook een inbreuk op het telecommunicatiegeheim. Er zijn slechts 3 uitzonderingen: Na het volgen van een strikte procedure en alleen na goedkeuring van de klant, kunnen een beperkte selectie van collega’s van de technische dienst, tijdelijk gesprekken van een bepaalde klant opnemen. Als de klant geklaagd heeft over slechte kwaliteit en er geen andere opties zijn om de oorzaak te vinden. De klant dient zijn schriftelijke toestemming hiervoor te geven. Deze acties worden gelogd en gemonitord. Ook komt het voor wanneer klanten naar ons callcenter bellen. Dan kunnen wij deze gesprekken opnemen voor kwaliteitsdoeleinden en bewaren we deze gedurende 30 dagen. De beller hoort altijd deze boodschap eerst voor hij een medewerker aan lijn krijgt. Het is ook mogelijk dat er vanuit het gerecht de opdracht werd gegeven om een tap te plaatsen. Deze opnames hebben wij niet, het gerecht heeft deze."


Telecom carriers

Maar hoe verklaar je dat die vreemde herhaling? "Het probleem lijkt bij de ‘carriers’ of tussenpersonen te liggen die internationaal verkeer afhandelen", gaat Isabelle Geeraerts van Telenet verder. "Telecom carriers handelen met andere telecombedrijven in minuten en verbindingen om hun klanten alle (internationale) routes te kunnen aanbieden. Dus zoals al eerder gezegd, het is zeker niet Telenet die gesprekken opneemt en opnieuw afspeelt. Uiteraard zijn dergelijke praktijken frauduleus. Wij kunnen hier niet rechtstreeks in ingrijpen. We nemen dit wel op in onze sectorfederatie Agoria. Op dit forum kwam het onderwerp ook ter sprake."







483 weergaven2 opmerkingen
bottom of page